У часи енергетичної нестабільності та стрімких кліматичних викликів Сполучене Королівство шукає ефективні шляхи досягнення амбітної цілі — вуглецевої нейтральності до 2050 року. Один із найбільш перспективних напрямів — це розвиток біогазу та біометану — “зеленого” газу.
Звіт The Role of Green Gas in Net Zero, підготовлений Асоціацією анаеробного зброджування та біоресурсів у Сполученому Королівстві (ADBA) спільно з Business Modelling Applications (BMA). Він ґрунтується на новітньому комп’ютерному моделюванні (системі планування з підтримкою штучного інтелекту) і демонструє, що саме біометан може стати ключем до дешевшого, швидшого й надійнішого досягнення кліматичних цілей. У звіті 2024 року доведено, що активне впровадження біометану допоможе досягти цілі Net Zero до 2050 року значно дешевше і з меншими ризиками, ніж це передбачає урядовий сценарій.
Недооцінка біогазу в Британії
Вторгнення росії в Україну та стрімке зростання цін на газ суттєво змінило підхід до енергозабезпечення та енергоспожиання в Європі. ЄС зробив ставки на біогаз і біометан, оскільки це вітчизняний ресурс та повний аналог викопного природного газу. Проте британська політика щодо цього питання не виявила такої гнучкості.

Додаткові системні витрати є середнім значенням між високим та низьким сценаріями BEIS. Джерело: BEIS, OBR. Переклад: UABIO
Фундаментальною проблемою була недооцінка британськими політиками доступної сировинної бази, яку можна використовувати для виробництва біогазу. В останній урядовій стратегії щодо потенціалу біомаси, яка включає біогаз, зазначено, що Британія може виробляти 35 ТВт∙год енергії з власної сировини. Нещодавні дослідження показали, що загальний обсяг енергії, який може бути вироблений із “зеленого” газу, у 5-16 разів перевищує цільові показники уряду.
Така недооцінка потенціалу сектору у Сполученому Королівстві призвела до політичного нехтування: над воднем працює втричі більше державних службовців, ніж над біогазом. Ба більше, цей сектор підпадає під дію Схеми торгівлі квотами на викиди, оскільки біогаз розглядається так, ніби це викопний природний газ.
Біометан — шлях до економії
У сценарії помірного розширення використання біометану (до 100 ТВт∙год на рік до 2050 року) британська енергосистема може заощадити 298 млрд фунтів стерлінгів, що еквівалентно 415 фунтів стерлінгів на рік для кожного національного домогосподарства.
Також завдяки швидкому розгортанню біометану можна зекономити £22 млрд до 2030 року, наблизившись до урядової цілі створення чистої енергосистеми.
Сценарій на 100 ТВт∙год біометану дозволяє:
- Зменшити потребу в будівництві нових теплових мереж на £40 млрд.
- Уникнути встановлення дорогих теплових насосів у важкодоступних будівлях.
- Скоротити інвестиції у вітрову генерацію.

Джерело: ADBA. Переклад: UABIO.
Вуглецево-негативний потенціал
Процес виробництва біометану (анаеробне зброджування) дозволяє не лише замінити викопне паливо, а й поглинати вуглець з атмосфери. Під час очищення біогазу для подачі в газову мережу CO₂ відділяється, і його можна безпечно вловлювати і зберігати.
Одна установка потужністю 75 ГВт∙год може уловлювати до 10 000 тонн CO₂ на рік. Якщо масштабувати технологію до рівня 100 ТВт∙год по всій країні — це до 14 млн тонн уловленого CO₂ щороку.
Гнучкість і стабільність
Одна з головних проблем вітрової та сонячної енергетики — непрогнозованість виробництва. Напротивагу, біометан вирішує цю проблему, адже його можна виробляти і зберігати цілорічно, а також транспортувати через вже наявну газову мережу.
Диверсифікація джерел відновлюваної енергетики завдяки збільшенню частки “зеленого” газу робить енергетичну систему більш надійною та стійкою, а також підвищує ймовірність досягнення кліматичних цілей. Збільшення використання “зеленого” газу також гарантує, що жодна технологія не вимагатиме занадто багато зусиль, занадто швидкого впровадження або занадто дорогих рішень.
Транспорт та сільське господарство
Біометан можна використовувати як паливо для вантажівок, замінюючи дизель. Згідно з аналізом DfT, газові вантажівки на біометані вже зараз на 30% дорожчі за дизельні, однак вдвічі дешевші за електричні вантажівки та потребують менше інфраструктури.
Цілком імовірно, що потенціал вантажівок на відновлюваному газі досі недооцінений, як і швидкість декарбонізації комерційного транспорту. Варто зауважити, що залучення водню в транспортний парк (за базовим сценарієм) є дуже незначним.
У сільському господарстві біометан може сприяти енергетичній незалежності ферм — особливо завдяки переробці гною та аграрних відходів. Водночас залишається дигестат (органічне добриво), яке може замінити до 30% імпортних азотних добрив. Воно, зі свого боку, підтримує родючість ґрунтів і зменшує витрати аграріїв.
Завдяки використанню дигестату відбувається скорочення до 35 млн тонн СО2 на рік. Однак заохочення використання біодобрив вимагає цілеспрямованої політики декарбонізації сільського господарства.
Дорожня карта ADBA з 10 пунктів щодо біогазу
-
Побудувати 1000 нових біогазових установок до 2030 року, щоб захистити споживачів від захмарних цін на енергоносії.
-
Заміна синтетичних добрив біодовбривами (використання дигестату).
-
Утилізація сільськогосподарських відходів за допомогою анаеробного зброджування.
-
Створити 18 000 нових кваліфікованих робочих місць у Сполученому Королівстві.
-
Відміна дії Схеми торгівлі квотами на викиди щодо біогазу та біометану.
-
Зобов’язання розробити план декарбонізації сільського господарства.
-
Спрощення місцевого планування шляхом розробки уніфікованих рекомендацій для місцевої влади.
-
Спрощення отримання дозволів та підключення до мережі.
-
Заборона вивозу харчових відходів на звалища та запровадження щотижневого збору харчових відходів.
-
Стримування зміни клімату шляхом скорочення викидів.
У звіті наголошується на важливості чистого нульового переходу завдяки зменшенню витрат та належному врахуванню потенціалу біометану. Сполучене Королівство може використати цей потенціал або для прискорення переходу, або для зменшення ризиків, пов’язаних із більш вимогливими вуглецевими бюджетами. Ключовим моментом тут є те, що збільшення частки “зеленого” газу в енергетичному балансі дає політикам більше вибору і можливостей, а також робить їх менш залежними від неперевірених технологій, із сумнівними перспективами.