Виробництво та використання біогазу в Нордичних країнах

09/10/2025

Наприкинці минулого року IEA Bioenergy розробило звіт про виробництво біогазу та біометану, використання біогазу та інших продуктів анаеробного зброджування, політичні та фінансові умови, а також інноваційні проєкти в низці країн-членів Міжнародного енергетичного агентства (IEA). Раніше ми розглядали головні тези цього звіту, а зараз зосередимося детальніше на стані біогазової галузі в деяких Нордичних країнах: Фінляндії, Норвегії та Швеції.

Фінляндія

Виробництво та використання

У 2021 році загальний обсяг енергії, отриманої з біогазу, становив близько 905 ГВт·год від 129 різних заводів з виробництва біогазу. За останні роки збільшилася як кількість заводів з виробництва біогазу, так і обсяг виробленої енергії. Збагачення біогазу до біометану здійснювалося на 21 заводі (156 ГВт·год).

Виробництво біогазу у Фінляндії (Статистичне управління Фінляндії, 2022).

Виробництво біогазу у Фінляндії (Статистичне управління Фінляндії, 2022). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO. Примітка: *установки сумісного зброджування (co-digestion plants), включно з промисловими установками.

У Фінляндії біогаз традиційно використовується для виробництва електроенергії та тепла, але в останні роки зросло його використання як палива для транспортних засобів. Існує близько 100 громадських заправних станцій для біометану/СПГ, а кількість транспортних засобів, що працюють на газовому паливі, зростає (включно з важкими транспортними засобами).

Підтримка

Найважливішими субсидіями для біогазових установок є три різні програми підтримки інвестицій. Вони різняться залежно від розміру біогазової установки та використання біогазу і передбачають:

  • підтримку інвестицій для великих промислових установок;
  • підтримку інвестицій для виробництва енергії на фермах;
  • інвестиційну підтримку сільськогосподарських підприємств.

Інвестиційну підтримку для великих промислових установок надає Міністерство зайнятості та економіки. Ця схема покриває максимум 30 % прийнятних інвестиційних витрат. Із 2020 року особлива увага приділяється переробці та використанню дигестату. Тобто, якщо існує підвищений ризик для економічної рентабельності, що виникає внаслідок витрат на обробку дигестату, можна отримати ще більшу фінансову підтримку.

Норвегія

У Норвегії у 2022 році було вироблено 739 ГВт·год біогазу, це незначне зростання на 4%, порівняно з 2021 роком. У цей період було збудовано сім нових установок, більшість із яких наразі перебувають на стадії запуску. Біогаз у країні переважно виробляється з осаду стічних вод та харчових відходів.

Відносна частка сировини, що використовується для виробництва біогазу в Норвегії (на тонну сухої речовини) у 2022 році (Norwaste, 2023). Джерело: IEA Bioenergy.

Відносна частка сировини, що використовується для виробництва біогазу в Норвегії (на тонну сухої речовини) у 2022 році (Norwaste, 2023). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO.

У 2022 році в Норвегії діяло 56 біогазових установок. Із новозбудованих установок п’ять є сільськогосподарськими, а дві — промисловими. Кількість очисних споруд стічних вод (WWTP) та установок з перероблення біовідходів залишилася такою ж, як у 2021 році.

Виробництво біогазу в Норвегії (Norwaste, 2023). Джерело: IEA Bioenergy.

Виробництво біогазу в Норвегії (Norwaste, 2023). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO.

Політика та система фінансової підтримки у сфері біогазу в Норвегії передбачають:

  • інвестиційну підтримку для будівництва біогазових установок;
  • економічну підтримку для фермерів за кожну тонну гною, перероблену шляхом анаеробного зброджування;
  • звільнення від податків за використання біогазу як транспортного палива.

Газозаправні станції

Кількість газозаправних станцій у Норвегії швидко зросла протягом останніх кількох років. Їхнє розташування переважно зосереджене у східній частині країни, однак окремі біогазові заправні хаби діють також у великих містах і навколо них, таких як Тронгейм, Олесунн і Ставангер.

Ліворуч: Наявні заправні станції в Норвегії. Заправні станції CBG позначені світло-зеленим кольором, а заправні станції LBG або комбіновані CBG та LBG — темно-зеленим. Праворуч: Заплановані нові заправні станції (фіолетовим кольором) у 2023–2025 роках. Карти надані Biogass Norge (2022). Джерело: IEA Bioenergy.

Більшість станцій забезпечують заправку біо-CNG (23 станції), тоді як три станції постачають біо-LNG, а чотири пропонують обидва види палива: біо-CNG і біо-LNG. У найближчі кілька років у планах спорудити близько 20 нових заправних станцій, які будуть розподілені більш рівномірно всією територією країни.

Швеція

У 2022 році у Швеції працювало 284 біогазові установки, які загалом виробили 2,279 ТВт·год біогазу. Більша частина біогазу була вироблена з різних видів біовідходів і залишків на коферментаційних установках (50%), а також із осаду стічних вод на очисних спорудах (31%).

У 2022 році у Швеції працювала 71 установка зі збагачення біогазу, які виробили 1,47 ТВт·год біометану. Приблизно 546 ГВт·год цього біометану було подано до газової мережі південно-західної частини країни (364 ГВт·год) та газової мережі Стокгольма (182 ГВт·год) через 14 пунктів закачування. Решту використано локально або доставлено вантажівками на газозаправні станції. Крім того, діяло чотири установки з виробництва зрідженого біометану, які забезпечили 156 ГВт·год.

Біогазові установки та виробництво біогазу в Швеції (Klackenberg, 2023). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO.

Біогазові установки та виробництво біогазу в Швеції (Klackenberg, 2023). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO.

Біометан на транспорті

Використання біогазу як транспортного палива за останні десять років значно зросло, тоді як застосування біогазу для опалення — зменшилося. У 2022 році 67% виробленого біогазу було збагачено і використано переважно як транспортне паливо, що стало можливим завдяки сприятливій системі підтримки.

Нині ринок метану як транспортного палива у Швеції добре розвинений, проте його подальше зростання залежить від державних стимулів і довгострокових програм підтримки. Споживання метану як палива для транспорту швидко зростало до 2014 року, після чого стабілізувалося на рівні близько 1 500 ГВт·год. У 2019–2022 роках біометан становив понад 95% від усього використання газу в транспорті.

Шведський ринок біометану значною мірою є автономним, із локальними або регіональними газовими мережами та окремими біогазовими установками й заправними станціями. Нині значна частина біометану транспортується автомобільним транспортом у вигляді стисненого газу (200/260 бар), а також у зрідженому вигляді (LNG і біо-LNG) — частка якого поступово зростає.

Енергетичні та кліматичні цілі Швеції спрямовані на збільшення частки відновлюваної енергії, особливо у транспорті. Національні цілі на 2020 рік — 50% відновлюваної енергії у загальному споживанні та 10% у транспорті — вже досягнуто.

Продажі автомобільного газу в Швеції у 2009–2022 роках (Статистичне управління Швеції, 2023). Джерело: IEA Bioenergy.

Продажі автомобільного газу в Швеції у 2009–2022 роках (Статистичне управління Швеції, 2023). Джерело: IEA Bioenergy. Переклад: UABIO.

Завантажити повний звіт від IEA Bioenergy (англійською мовою)

Огляд біогазової галузі в Данії (на платформі SAF)


Джерело: IEA Bioenergy.