Біометанове промислове партнерство (BIP) доручило компанії Common Futures проаналізувати те, як країни-члени ЄС інвентаризують викиди парникових газів відповідно до Рамкової конвенції Організації Об’єднаних Націй про зміну клімату (РКЗК ООН). Підставою для цього стало те, що транскордонна торгівля біометаном на внутрішньому ринку ЄС може бути ускладнена. Основна причина — скорочення викидів від імпортованого або експортованого біометану трубопроводами не може бути належним чином відображена в кадастрах викидів, що використовуються для моніторингу прогресу в досягненні кліматичних цілей відповідно до Паризької угоди.
Документ «Біометан через кордони: дослідження можливого торгового бар’єру, пов’язаного з тим, як біометан враховується у звітності про викиди» мав на меті вивчити наявну практику країн-членів щодо включення імпорту та експорту біометану трубопроводами в інвентаризацію викидів парникових газів, що подається до РКЗК ООН. Нагадуємо, країни, які є сторонами РКЗК ООН, зобов’язані щорічно звітувати про свої національні викиди до секретаріату РКЗК ООН. Водночас країни дотримуються керівних принципів, встановлених Міжурядовою групою експертів з питань зміни клімату (IPCC).
Переваги
Розвиток внутрішнього ринку дозволяє споживачам отримати доступ до найбільш економічно ефективних виробничих потужностей завдяки конкуренції між виробниками, а виробникам — доступ до найбільш платоспроможних споживачів на території всього ЄС. Це сприяє створенню позитивного бізнес-кейсу та збільшенню виробництва біометану.
Внутрішній ринок ЄС також може сприяти досягненню мети, поставленої Європейською Комісією щодо виробництва 35 мільярдів кубометрів біометану на рік до 2030 року (приблизно 10% використання природного газу в ЄС у 2023 році). Функціональний внутрішній ринок важливий для всіх держав-членів, але особливо для великих користувачів у малих державах-членах з обмеженим внутрішнім виробництвом.
Імпорт та експорт біометану
Біометан вже імпортується та експортується трубопроводами в декількох країнах-членах ЄС. Цікаво, що в енергетичних балансах Євростату «біогаз» у 2022 році становив 535 ГВт·год імпорту, але 0 ГВт·год експорту. Це свідчить про те, що енергетичні баланси різних країн-членів ще не вирівняні. В інших країнах-членах ЄС очікується імпорт та експорт трубопроводами в майбутньому, оскільки виробництво біометану розвивається і попит на нього зростає. Лише дві країни не очікують імпорту або експорту в майбутньому.
Ключові висновки
Наразі поки немає методології включення викидів імпортованого та експортованого біометану трубопроводами до національних інвентаризацій викидів парникових газів в ЄС.
Нині показники базуються на енергетичних балансах, де враховується імпорт та експорт, який можна фізично відстежити (наприклад, через вантажівки), але не імпорт та експорт через газову мережу (трубопроводи). Це пов’язано з тим, що біометан змішується з природним газом у трубопроводах, і його неможливо фізично відстежити. Молекули біометану, закачані в газову мережу і змішані з природним газом, будуть рухатися тими ж потоками, що і природний газ.
Керівні принципи IPCC рекомендують: «національні кадастри викидів повинні містити інформацію про викиди та скорочення парникових газів у межах національних територій».
Це означає, наприклад, що викиди від вугільних електростанцій враховуються в кадастрі тієї країни, де розташована електростанція, оскільки саме там відбуваються викиди. Якщо вироблена електроенергія експортується в іншу країну, країна-імпортер не включає жодних викидів до свого кадастру. У випадку з біометаном викиди відбуваються там, де він спалюється, а не в місці виробництва. Відповідно до Керівних принципів, біометан, який спалють і споживають у країні виробництва, вважається таким, що продукує нульові викиди CO2 в національних кадастрах викидів.
Регламент ЄС щодо створення кадастрів викидів наразі ще не передбачає можливості використання методу масового балансування (mass balancing). Тому весь імпортований або експортований трубопроводами біометан обліковується як природний газ.
Національна енергетична статистика не враховує біометан, що експортується та імпортується трубопроводами на основі балансування маси. Так, викиди та скорочення викидів, пов’язані з торговельними потоками біометану трубопроводами, наразі не включені до національних інвентаризацій викидів. Однак, торговельні потоки біометану через трубопроводи відображаються в окремому інструменті SHARES, створеному для цілей EU RED.
Держави-члени ЄС, опитані в межах цього дослідження, не мали чіткого розуміння щодо обліку біометану під час створення кадастрів викидів.
Близько половини опитаних країн-членів враховують викиди від біометану, який виробляється на національному рівні та закачується в мережу, як і від природного газу. Деякі держави-члени прагнуть використовувати підходи масового балансування для обліку імпорту або експорту біометану через трубопроводи. Проте інші ще не розробили методологію або не мають чіткого уявлення про те, якою вона може бути. Більше половини опитаних країн-членів вказали, що імпорт та експорт біометану відбувається або очікується в майбутньому.
Метод створення національних кадастрів викидів
Покроковий метод створення інвентаризації викидів державами-членами на основі енергетичних балансів та статистики має такі кроки:
1. Енергетична статистика
- Євростат надсилає державам-членам опитувальники з історичними даними для надання енергетичної статистики.
- Держави-члени звітують про свою енергетичну статистику (переглядаючи історичні дані за необхідності та додаючи нові дані за останній звітний рік) та надсилають їх до Євростату. Правила подання енергетичної статистики викладені в Регламенті 1099/2008 про енергетичну статистику.
2. Енергетичні баланси.
- На основі статистичних даних держави-члени ЄС та Євростат визначають енергетичні баланси.
3. Інвентаризація викидів
- Використовуючи ці енергетичні баланси (які слугують різним цілям), держави-члени створюють кадастри викидів і надсилають їх до ЄК через Європейську агенцію довкілля (ЕЕА) та Секретаріат РКЗК ООН відповідно до правил, викладених у Регламенті управління 2018/1999.
- ЕЕА складає кадастр викидів для ЄС-27 і також надсилає його до РКЗК ООН. Така паралельна звітність зумовлена тим, що як окремі держави-члени, так і ЄС в цілому є сторонами РКЗК ООН.
Два регламенти ЄС (про управління 2018/1999 та про енергетичну статистику 1099/2008) тісно пов’язані між собою. Це дає можливість створити гармонізовану звітність для енергетичної статистики та викидів, оскільки енергетичні баланси слугують різним цілям.
Завантажуйте повний документ дослідження на сайті BIP Europe
Під час проведення дослідження в період з травня по серпень 2024 року було зібрано інформацію від експертів Міжурядової групи експертів зі зміни клімату (ІРСС), Євростату, Європейської агенції довкілля, а також експертів з міністерств та національних статистичних управлінь та агентств 17 країн-членів ЄС: Бельгія, Болгарія, Чехія, Данія, Естонія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Ірландія, Італія, Латвія, Литва, Люксембург, Нідерланди, Польща, Словенія, Іспанія. Крім того, було завершено кабінетне дослідження Керівних принципів IPCC та відповідних нормативних актів ЄС.